Saturday, November 8, 2008

pre-nuptial agreement

Hari tu lagi actually nak tulis pasal mende ni tapi takut..ngee...
Boleh ke pre-nuptial agreement dalam Islam..
kalau buat agreement b4 kawen bukan ke nampak x ikhlas kawen?
cam nak kene ade syarat2..
But then somehow kite takut gak kan..
Perkahwinan ni ade org cakap macam satu perjudian...
Kite xtahu kite akan menang(kebahagiaan) atau kalah(kesengsaraan)...
Kite xkan kenal orang yang kite kawen tu betol2 sampai lah kite duduk dengan die..
And bear in mind, kawen ni about acceptance..
Kite kene accept ape keburukan partner kite tu and accept die seadanya...
Kalau kite xdapat accept memang susah lah..
nak2 kalau asek cari keburukkan..
and kawen ni if gaduh kejap pon kalau x jaga, ade harapan jadi cam abby and norman dan pompuan xtahu malu tu..opss..
Dulu masa zaman budak2 dulu penah gak terfikir mende ni..
tapi dh besar2 ni rase cam tak patut lah..
tapi ade someone saya tahu (bukan Islam) die mmg buat agreement b4 kawen..
die tetapkan syarat die
1. tak boleh kawen lain. Kalau kawen lain kene kasi die 1juta sebagai pampasan.
2. kene sama2 jaga anak and jaga rumah tangga..

kalau b4 kawen tetapkan syarat
1. Awak xboleh kawen lain.
2. Awak xleh paksa saya berenti keje
3. Awak xleh abaikan tanggungjawab..

boleh ke???
xboleh la kan?
kiteorg, ade discuss mende ni masa breakfast 3 weeks ago..
kiteorang rase xboleh lah buat macam tu..
but perempuan selalu nak kan security kan?
macam bf-gf lah...selalu suruh bf janji macam2 just nak rase secure..
eh ke few people je?
saya tahu ade org yang xkesah sal poligami..
n saye tahu ade org yang sangat sukekalau die boleh berenti keje..
tapi so far lah kan..saya rase saya cam still against poligami sket..
and saya rase sy akan still keje no matter what..
sebabnyer nak2 suami tu meninggal tengah membesarkan anak..
nak sara anak makan ape?
lagipon saya high-maintenance...
nak arapkan duithusband je xcukup kot..
NGEEEE...sekian

21 comments:

Anonymous said...

nk bina rumah n tangga nie bkn kerja satu orang je dik. sbb tue kita bina rumah dlu. xbina tangga. paham x? wa pun xphm! tp kesimpulannya, kalau nk bina umah pun asek dok bergaduh, apetah lg nk bina masjid. jd kena tolak ansur la ape2. plan seharusnya la kena ade. cam u plan nk ade baby, nk stay kelantan. camtue laa...

sy ade bc satu al-kisah. sbnr nk tulis dalam belog tp mls. mula2 kenal ngan org. kalau brani. ajak la dia naik teksi ke kete buruk ke tuju satu destinasi yg terdekat. tgk sama ada dia pot pet pet pot tak. kalo dlm tempoh kejap pun dah mengeluh, awak tlg bkk pintu dan tendang dia keluar. sbb nye mudah je. nk hidup nie lama. kalau dalam jangka masa kejap pun dah pot pet pet pot (ppuan kelantan ar slalu camnie)... apetah lg jangka masa lama... ade pun kalo si laki pulak malas nk drive walau dekat nk suh awek gak drive (lelaki kelantan ar camni...) elok sama2 tendang. wakakkaka.

dah ar merapu. kekek!

ps: tgk la parents yeahhh! bye. study lorrr. apdet belog je kije!

Witty Angel said...

betul2..gaya upin dan ipin

Anonymous said...

awk sesuai jd nenek upin n ipin. kekekek!

nenek. nenek kim salam same kak ros. mungkin dia bidadari gwe. hahah!

Princess :) said...

salam aina..

sgt tertarik dgn entri nie.. bout pre-nuptial agreement.. mayb kita boleh letak syart2 b4 kawin.. tp, boleh ker dia berjanji untuk beri syarat2 itu selepas kawin kalo b4 kawin pon dia dah mungkir janji? huhuh..

pray, there's immeasurable power in it :)

princess

Witty Angel said...

tu la..
lelaki dan janji2 manis mereka...
dasyat2..
~geleng2 kepala~~

aziahzuber ialah name saye. said...

i pernah tnye ustaz (xigt name die) yg buat kursus kawin kt cork dlu tu, boleh tak nk buat agreement b4 kawin nk limit anak 2org je. hehehe.. sbb i tak nak anak ramai2. die ckp boleh je buat agreement tu, tp kalo katekan nk bwk mahkamah, xleh gune agreement tu. kire mcm takde fungsi gak ar. cume nk janji tu atas kertas je. cettt..

Witty Angel said...

oo ye ke??
nak 2 org je?
hehe sket nye???

Anonymous said...

janji manis adelah baik dari janji palsu. sila fahami. wa nk tdo. nnti wa terjah lg. nmpk nye rmi ppuan xphm sbnr nya pasal lelaki. isk isk isk. alik2 laki je kena. macam mana institusi wanita nk maju. kekeke. merepek daa. tdo lu. tata!

Anonymous said...

buat je agreement. lelaki semua sama. not to be trusted

miss cloudy said...

salam singgah... menarik topik tu kan...dgn apa yg kita baca kat paper.. kes NH tu...hmmm...

cry4freedom. said...

High maintenance? Oh noes!

*Larik*

Anonymous said...

pergh aina dah bukak isu kahwin yg sensasi.
mcm tak lama lg ni...

Wahidah said...

rsnya mcm bole kot..tp kalo masuk kot..tk legal la..hehehe...ok gk kn kalo wat pre-nuptial aggreement...:)

Witty Angel said...

critical thinker : karut2..janji manis tu janji from manusia yang bodoh n munafik kan?sebab org munafik ni org yg berjanji tapi mungkiri janji..

anonymous : hmm..maybe..

miss cloudy : NH tu sape ek?yang stewardess tu ke?yang mintak 2 juta tu ke??

cryforfreedom : aha..hehe..i makan banyak..hahhhahaha....so high maintenance...
lari2..hahaha..

ameen : lambat lagi..dont worry ameen kalau aku dh jumpe aku keco satu cork..sume org pon kene dtg bawah hadiah banyak2 kat aku ok?

redhuans said...

eh skang nih slalu ckp pasal kawen ea..dah sampai seru ker????hehehe

Anonymous said...

sesuatu perjanjian itu sah jika ia dibuat sama seperti perjanjian yang biasa berlaku dalam jual beli seperti ada cop duti setem... etc...

Anonymous said...

hahaha, bukak topic2 camni la,baru menjana kepala sikit.
wah2,siut jek, nak harap gaji laki, ape tk cukup lak,aku leh je tanggung 3 org skang,ngaaa.
btul la,cuak la dgn anak2 gadis skang,takut tk terhandle.
psl bini kene keje tuh,aku sokong gk,psl takut laki mati,sape nk bayar installment kete tiap bulan,dgn rumah lg,duit nasik lg, lampin anak, lampin bini etc.aku slalu gk la tegaskn kt kengkawan laki aku yg dlm rahsie, nk plan suruh bini duk rumah bile dh kawin sbb nk jage anak2,padahal gf dh blajar tinggi2 dh,tingkat 7 dh.
so,papehal pn, 2 2 pihak kene humble and tolerate,jgn rase cam bagus.bile rase superior, tu yg bersepah carik lain tuh.
eh, btw, farid tu damn rich man ~ and humble.tk nyesal beb,seyes,haha.

p/s:nk jd bini solehah, kene faham tugas2 suami, berat. 1st priority die kt parents die,and 2nd baru kite (peh,cam aku anak gadis lak).
time kite lum kawin, ayah tangguh dose, dah kawin,laki tanggung dose, so kalau jande,rugi r,bkn jiran tanggung pn walaupn motto taman kau 'kejiranan kita,tanggungjawab bersama',tkde sape nk tanggung,ngaa

Witty Angel said...

anonymous : so kene buat cop duti setem?

encik pedas : kene bitau kawan aku niiiii kooo xnak kasi keje..hahahhaa..:P

Anonymous said...

weh,adeh2, aku ckp kawan2 aku yg rase camtu,and aku bangkang la,aku soh keje,bace lek lok,habis reputasi aku,sampai tue aku menjande kang,ngee

ada van de kamp said...

pre-nuptial agreement ni, kalau tak diterima kt court baik tak yah buat. sebab janji manusia ni, kita tak tau masa depan.

Witty Angel said...

daz : aha la baru aku perasan bukan ko yg cakap.hahahaha..:Psori2..hehe.naseb baek aku xbitau lagi,hahahaha..

adalicious : manusia kan?standard la kan?